بلبرینگ چیست؟

تعریف بلبرینگ و رولبرینگ

   Admin        جمعه, 06 دی 1398       مقالات تخصصی
بلبرینگ چیست؟

 

بلبرینگ چیست؟

بلبرینگ در اصل بال بیرینگ و یک کلمه ی انگلیسی می باشد بال و بیرینگ به معنای توپ و یاتاقان است . بلبرینگ را می توان یکی از اختراعات مهم انسانها دانست .

برای یک لحظه به این فکر کنید که اگر بلبرینگ نبود چرخش اتومبیل ها و هارد دیسک ها و سی دی دریو ها و لوکوموتیو ها و چرخش هواپیما و.. چطور به حرکت در می آمدند ؟

بلبرینگ نامیست که برای راحتی بیان در میان عامه ی مردم مورد استفاده قرار میگیرد . بلبرینگ ها بصورت ظاهری به دون نوع هستند : بلبرینگ ها و رولبرینگ ها

بلبرینگ ها : بلبرینگ ها سرعت چرخش بالایی دارند ، از گوی یا توپک های فلزی و یاتاقان ساهته شده و قابلیت تحمل مشخصی را دارند.

رولبرین : رولبرینگ ها از خانواده ی بلبرینگ ها هستند ، رولبرینگ ها سرعت چرخش کمتری نسبت به بلبرینگ ها دارند . رولبرینگ از علطک و یاتاقان تشکیل شده . قابلیت تحمل بار و فشار رولبرینگ ها بسیار بالاتر از بلبرینگ ها می باشد .

بلبرینگ ها و رولبرینگ ها در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند . ابعاد تولید شده ی بلبرینگ ها می تواند از ناخن انشگتان کوچک تر و تا ابعاد بسیار بزرگ برای چرخش لوازم صنعتی و ... مورد استفاده قرار خواهند گرفت .

بلبرینگ ها کاربرد های بسیار زیادی در صنایع و خودروها و موتور سیکلت ها و حمل و نقل زمینی و هوایی و فضایی دارند . با یک نگاه کوتاه به محیط پیرامون خود می توانیم به اهمیت بلبرینگ ها پی ببریم . >>> مقاله کاربرد بلبرینگ

اجزای اصلی بلبرینگ ها عبارتند از : قفسه ، ساچمه یا غلطک ، کاسه نمد ، رینگ خارجی و رینگ داخلی می باشد

بلبرینگ چیست؟

رولبرینگ ها نیز دارای اجزای بالا بوده اما در برخی مواقع از 1 رینگ تشکیل شده و از دو نوع با و بدون کاسه نمد طراحی وی تولید خواهند شد .

بلبرینگ ها انواع مختلف و هر نوع آنها برای مصارف گوناگونی طراحی وی تولید خواهند شد و اینکه هر کدام قابلیت تحمل بار مشخص و نوع جنس آنها و آپشن های موجود آنها متفاوت می باشند . در مقاله ی انواع بلبرینگ بیشتر با آنها خواهید شد .

اصول استفاده از بلبرینگ : بلبرینگ ها باعث به گردش در آمدن اجسان سنگین مانند خودرو ها خواهد شد . به حداقل رساندن اصطکاک بین دو سطح تسوط بلبرینگ ها انجام می شود .

در بلبرینگ ها به دلیل وجود چرخش ، فشار بصورت محوری یا شعاعی یا هر دو سمت به بین غلطک ها تقسیم خواهد شد

به دلیل کروی بودن گوی ها و غلطک های برینگ ها فشار به تمام نقاط بلبرینگ پخش می شود

در صورت فشار بار بیش از حد یا سرعت بیش از حد مجاز بلبرینگ ، ساچمه های برینگ ها از بین می روند و باعث از کار افتادن آن خواهد شد . گریس کاری و روغن کاری در بلبرینگ ها باعث عمر بیشتر آنها خواهد شد .

بلبرینگ ها توسط کارخانجات معتبری ساخته می شوند که دارای دوام و قدرت بیشتری می باشند . این بلبرینگ های معتبر توسط گروه صنعتی بلبرینگ عباسی واردشده و از تمام برند های معتبر دنیا خریداری می شوند .

بورس بلبرینگ عباسی وارد کننده ی انواع بلبرینگ ، رولبرینگ ، روغن های صنعتی ، پکینگ ، اورینگ و سایر ملزومات صنایع با بهترین کیفیت و با تضمین سلامت و اصالت در خدمت هم میهنان عزیزمان می باشد .

بلبرینگ چیست

بار بلبرینگ ها :

بلبرینگ ها قابلیت تحمل بار مشخصی دارند . هر بلبرینگ می تواند بار محوری ، شعاعی یا محوری شعاعی را متمل شود بنابراین بار بلبرینگ ها به سه صورت می باشد : محوری ، شعاعی و هر دو نوع شعاعی و محوری

تحمل بار شعاعی چیست؟

زمانی که یک بلبرینگ از طرف شعاع نیرو وارد می شود را بار شعاعی می نامند . به عنوان مثل بلبرینگ هایی که در موتورهای کولر و موتور برق و... استفاده می شوند بار های شعاعی را متحمل خواهند شد .

تحمل بار محوری در بلبرینگ ها :

این نوع بلبرینگ ها فشار بار محوری را متحمل می شوند . برای مثال : هارد دیسک ها و لوازم شهر بازی مانند چرخ و فلک و یا از طرف محور فشار وارده را متحمل می شوند .

بلبرینگ چیست؟

تحمل بار دو حالته ی شعاعی و محوری در بلبرینگ :

در این نوع بلبرینگ شقابلیت تحمل بار از هر دو طرف را دارا می باشد . به عنوان مثال در خودرو ها برای تحمل وزن و فشار های اطراف بوجود آمده از بلبرینگی استفاده می شود که هم وزن از بالا و هم فشار از طرفین را متحمل شود .

هر نوع بلبرینگ با توجه به نوع استفاده ی آن طراحی خواهد شد و با این وجود متمایز کردن آنها و تخیص آنها بسیار مشکل می باشد . بدین جهت کارخانجات برای رفع این مشکل از کد هایی برای نشان دادن نوع جنس و بدنه و نوع جنس قفسه ، ابعاد ، وجود سوراخ روغن کاری ، نیاز به روغن کاری دارد یا خیر ، برای نشان دادن وجود کاسه نمد و ت=نوع و جنس فلزی یا نمدی یا پلاستیکی ، جهت تحمل بار ونوع آن و... استفاده می کنند . این کد ها در بدنه ی بلبرینگ ها حک شده است برای آشنایی با کد های بلبرینگ به مقاله شماره فنی بلبرینگ مراجعه نمایید .

بلبرینگ ها آنقدر در پیشرفت لوازم و تکنولوژی موثر هستند که نبود آن می توانست این پیشرفت را برای سالهای سال به عقب ببرد . بنابراین مقالات بسیار زیادی در زمینه های خواص بلبرینگ و موارد استفاده ی آن می توان یافت . سفینه های فضایی نیز از قطعه ی مهمی مانند بلبرینگ استفاده خواهند کرد و ربات هایی که امروزه در حال رشد و پیشرفت کردن هستند نیز از قطعه ی مهمی مانند بلبرینگ ها برخوردار هستند .

با آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون برای شما – گروه صنعتی عباسی